تغذیه سالم

دستورات و پرهیزات در شب چلّه و یلدا

پدرانِ ما عقیده داشتند که اگر زمستان را با میوهٔ سرد شروع کنیم، دیگر در طول زمستان احساس سرما نمیکنیم. این را وقتی به هنگام کودکی، برف‌بازی میکردیم، کاملاً لمس میکردیم. ابتدا که به برف دست میزدیم، از سرما می‌لرزیدیم، اما بعد از مدتی، دستمان گرم میشد و عادت میکردیم و دیگر احساس سرما و یخ‌زدنی در برف‌بازیمان نبود.
البته بایستی این را اضافه کنم که در هیچ کدام از آثارِ مکتوب گذشته، چه در آذربایجان و چه در ایران، نامی از چلّه و یلدا نیست. یلدا واژه‌ای سریانی است و به معنای کودک، نوزاد، زاده و… میباشد. جشن شب یلدا که شب اوّل زمستان (فصل زایش برف) است از ریشهٔ «یلد» به معنی زادن است. عرب‌ها نیز با اِعلال به شکل «وَلَد» در آورده‌اند. {کلمه ولد، تولد، یولد، تولید، والد، والده، ولادت، مولود، توالد، ولید و س… از آن است}. این رسم بعد از اسلام به فرهنگ‌ما از مسیحیت راه پیدا کرده است. همانطور که جشن کریسمس، از آذربایجان به فرهنگ مسیحیت راه پیدا کرده است. حالا زیاد با این مسائل کاری نداریم و حاشیه نمی‌رویم. بایستی اصول تغذیه را در این شب مراعات کنیم. چون مزاج شب، به خودی خود، سرد است، نباید این سردی را با تغذیه اشتباه، شدیدتر کرد.
از جمله خوراکی‌های مفیدی که برای شب چلّه سفارش شده است، انجیر و مویز و گردو و بادام درختی و نخود و کشمش است. (البته به مقدار کم، مثلاً از هر کدام، سه چهار عدد.)
پرهیزات: از ماست و دوغ و پنیر و‌کشک و ترشی و سرکه دوری کنید.
کسانی که کبدِ چرب دارند، در شب چلّه مطلقاً از هندوانه استفاده نکنند که مشکلات گوارشی را تشدید میکند.
خوردن انار شیرین در این شب، بسیار عالی است، مخصوصاً هم که با گلپر استفاده شود.

سعی کنیم که در این شب، پیش پدران و مادرانمان باشیم. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *