سلامتی

تدابیر فصل زمستان

تدابیر فصل زمستان

مزاج و تدابیر تندرستی فصل زمستان:

1- مزاج فصل زمستان سرد و خشک است.

2- ورزش بیشتر نسبت به فصول دیگر مخصوصاً در پایان روز.

3- خواب مناسب با استفاده از رواندازهای گرم و پوشاندن سر در هنگام خواب و پرهیز از خواب روز.

4- پوشش مناسب پشمی و ابریشمی و پنبه‌دار مخصوصاً شانه و سر و عدم ناپرهیزی در پوشش حتی برای مدتی کوتاه.

5- بهره‌مندی از انرژی خورشید با قدم زدن یا نشستن زیر آفتاب (هر چند که کوتاه باشد)

6- تنفس هوای سرد همراه با پوشش روی بدن.

7- بهره‌بردن از عطرهای گرم مانند عود، عنبر و گل نرگس، گلاب و اسپند.

8- احتیاط در مصرف غذاهای سردی بخش (مثل عدس و ..) و در عوض استفاده از خوردنی‌های صفرا بخش مانند مربای زنجبیل، کره، عسل، بادام و فندق بهمراه غذاهای اصلی.

9- خوردن غذاهای معتدل و غلیظ مانند دیزی، هلیم،کله پاچه،کباب گوشت پرندگان، انواع آش‌ها و سوپ بویژه با غلات گرم مثل بلغور گندم و ادویه گرم چون دارچین، زیره و رازیانه…

پرهیزات:
1- پرهیز از یبوست، داشتن تعریق و برخورداری از حجم مناسب ادرار، و همچنین خونریزی صحیح دوران قاعدگی در بانوان.

2- پرهیز یا کاهش مصرف میوه های سردی چون هندوانه، خیار، نارنگی و مصرف بیشتر میوه‌های معتدل و گرم مانند سیب، به، گلابی، انگور و نارگیل و مغزیجات و خشکبار.

3- پرهیز از خوردنی های سودازا و بلغم‌زا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *