تغذیه سالم

امگا 3 مغز

امگا 3 مغز

امگا 3 مغز و کمک به درمان اختلالات ذهنی

مغز انسان تقریباً ۶۰ درصد چربی دارد و بیشتر این چربی‌ها از اسید‌های چرب اُمگا 3 است؛ بنابراین، امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است.

در حقیقت برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای اختلالات مغزی هستند، دارای سطح پایین‌تری از امگا 3 در خون هستند. علاوه بر این، مصرف روغن ماهی در دوز‌های بالا ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را کاهش دهد.

اسید چرب‌های امگا، EPA و DHA برای عملکرد نرمال مغز و رشد آن در طول تمام مراحل زندگی ملزوم هستند. به نظر می رسد EPA و DHA نقشی بسیار مهم در رشد مغز کودک دارند.

تحقیقات بسیاری نشان داده است مادرانی که در دوران بارداری ماهی یا روغن ماهی استفاده می کردند، از نظر عملکرد مغزی وضعیت مطلوبتری داشتند. وقتی حیوانات را بدون اسید چرب اُمگا سه تغذیه کردند، مقدار DHA در مغزشان کاهش یافت و در یادگیری و حافظه دچار اختلال شدند.

در افراد بزرگسال، کمبود DHA در خون می تواند باعث کاهش سایز مغز شود که یکی از نشانه های پیری مغز است. قطعاً برای جلوگیری از این تاثیرات مخرب روی سلامت و رشد مغز، باید به اندازه گافی امگا 3 دریافت کنید.

متاسفانه محققان امر، به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل امگا 3 هیچ تاثیری روی عملکرد مغز در افراد مبتلا به آلزایمر ندارد. از سوی دیگر، تحقیقات بسیاری ادعا می کنند دریافت مکمل امگا  می تواند روی عملکرد مغزی افرادی که دچار مشکلات شناختی خفیف هستند تاثیر مثبت بگذارد.

این نوع مشکلات، به شدتِ آلزایمر نیستند اما آنها نیز موجب از دست دادن حافظه و گاهی اختلال در عملکرد مغز می شوند.

با توجه به نتایج مطالعات متوجه می شویم که بهتر است از مکمل امگا 3در مراحل ابتدایی اختلال عملکرد مغز استفاده شود. اگر مصرفش را خیلی به تعویق بیندازید، تاثیر امگا خیلی کم می شود و یا اصلاً دیگر تاثیری نمی گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *