سلامتی

دلایل خستگی و بی حالی روزانه

خستگی روزانه

دلایل خستگی و بی‌حالی روزانه:

۱. خواب ناکافی

کمبود خواب موجب خستگی می‌شود و ممکن است بر سلامتی شما اثر منفی بگذارد. هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید.

۲. مصرف بیش‌از‌حد کافئین؛ از دلایل خستگی و بی حالی روزانه:

بیشتر افراد برای بیدارماندن کافئین مصرف می‌کنند. در حالت اعتدال، کافئین هشیاری و انرژی شما را بیشتر می‌کند. با‌این‌حال، کافئینِ زیاد موجب لرزش، افزایش ضربان قلب یا تپش قلب، فشار خون بالا، اضطراب و بی‌خوابی می‌شود. علاوه‌براین بعد از اینکه اثر کافئین از بین رفت، فرد مصرف‌کننده به هم می‌ریزد و احساس خستگی می‌کند.

اگر مقدار زیادی چای، قهوه و نوشیدنی کافئین‌دار می‌نوشید یا داروهای کافئین‌دار مصرف می‌کنید، لازم است به‌تدریج خودتان را از این نوشیدنی‌ها، مکمل‌ها و داروها خلاص کنید. اگر کافئین را یکباره کنار بگذارید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید؛ پس ترک‌کردن را به‌آرامی انجام دهید و ابتدا روزانه میزان زیادی آب و مقدار کمتری نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشید.

۳. عفونت مجاری ادراری

علامت شایع عفونت مجاری ادراری (UTIs) درد یا سوزش ادرار یا احساس یا نیاز فوری یا تکرر ادرار است؛ اما UTI ممکن است موجب خستگی و ضعف هم بشود. اگر به UTI مشکوک هستید، به پزشک مراجعه کنید. درمان معمول UTI آنتی بیوتیک است که باید بیماری را طی یک یا دو هفته درمان کند و خستگی و سایر علائم را کاهش دهد.

۴. کم‌آبی؛ از دلایل خستگی و بی حالی روزانه:

اغلب توصیه می‌کنند که روزانه هشت لیوان آب بنوشید؛ اما اگر ورزش می‌کنید یا در محیطی گرم زندگی یا کار می‌کنید، مقدار بیشتری آب بنوشید. اگر آب کافی بنوشید، ادرار شما شفاف یا به رنگ زرد روشن خواهد بود. اگر ادرار تیره‌تر باشد، به این معنا است که به مایعات بیشتری نیاز دارید.

۵. حساسیت و تب یونجه (Hay fever)

حساسیت رینیت یکی از علل شایع خستگی مزمن است؛ اما این بیماری اغلب به‌راحتی درمان‌شدنی است و فرد می‌تواند آن را مدیریت کند. برای تشخیص بیماری، پزشک باید علائم شما را بررسی کند. همچنین پزشک با بررسی تاریخچه دقیق یا آزمایش تشخیص می‌دهد که علت حساسیت یا آلرژی شما کدام‌یک از اینها است: گرده‌ها، حشرات (مایت‌های گردوغبار (نوعی بندپای میکروسکوپی) یا سوسک)، شوره حیوانات، قارچ گیاهان و کپک، تغییرات آب‌وهوایی یا عوامل دیگر.

یکی از روش‌های کاهش علائم حساسیت رینیت ازجمله خستگی این است که از عامل حساسیت‌زا (آلرژن) دوری کنید. علاوه‌براین، داروهای زیر ممکن است به بهبود علائم کمک کنند:

  • استروئید های بینی؛
  • آنتی هستامین های خوراکی؛
  • آنتی‌هیستامین‌های بینی؛
  • اصلاح‌کننده‌های لکوترین؛
  • ثتبیت‌کننده‌های ماست سل‌ها.

۶. کم‌خونی؛ از مهمترین دلایل خستگی و بی حالی روزانه

۷. افسردگی و اضطراب

۸. فیبرومیالژیا و خستگی مزمن

۹. حساسیت غذایی و عدم تحمل غذایی

۱۰. بیماری قلبی

۱۱. روماتیسم مفاصل (آرتریت روماتوئید)

۱۲. آپنه خواب:

علائم: خستگی مزمن، احساس خستگی به‌محض بیدار شدن از خواب و خرناس (خروپف).

آپنه خواب نوعی اختلال جدی خواب است که براثر آن، تنفس برای دوره‌های کوتاهی حین خواب متوقف می‌شود. بیشتر افراد از این اتفاق آگاه نیستند؛ اما این اختلال موجب خروپف بلند و خستگی و بی حالی روزانه می‌شود. بیدارماندن شبانه، سیگار کشیدن و مصرف الکل می‌تواند تمام علائم آپنه خواب را بدتر کند. بیشتر از یک‌سوم بزرگ‌سالان در آمریکا حداقل چند شب در هفته خروپف می‌کنند که درنتیجه شخص ممکن است خواب‌آلودگی روزانه و خستگی بیش‌ازحد داشته باشد.

۱۳. دیابت؛ از مهمترین دلایل خستگی و بی حالی روزانه

۱۴. تیروئید کم‌کار (هیپوتیروئیدی)؛ از دلایل خستگی و بی حالی روزانه

۱۵. اختلال خواب شیفت کاری

 

بعضی افراد بدون هیچ علت پزشکی‌ای خسته‌اند. ورزش‌کردن بدن آنها را تقویت می‌کند. مطالعات همواره نشان می‌دهد افرادی که تمرین ورزشی منظمی دارند، در مقایسه با دیگران کمتر احساس خستگی می‌کنند. زمانی که برای افزایش انرژی ورزش می‌کنید، ورزش‌های سبک تا متوسط مثل پیاده روی، یوگا یا ورزش‌های مقاومتی سبک انجام دهید تا بر خستگی غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *